Hannak Hatsalb: Poser fuck you
2011.10.24. 21:11
Ezekkel a kedves szavakkal szeretném megnyitni eheti ülésünket. Aki esetleg nem ismerné a Zero Tolerance Viva TOP 40-es slágerét, az egyrészt térdeljen egy jó fél órát kukoricán a sarokban, másrészt pedig szégyelje el magát (büntetéséről Terrör Man fog gondoskodni, kedvenc lángszórójával). Heti témánk bevezetőjét tökéletesen átadja eme kis nóta - az undergroundon belül húzódó ellentétekről, valamint a mainstream és az underground (miért nincs ezeknek a szavaknak magyar megfelelője?) közötti pengevékony határmezsgyéről.
Először is, ha már itt tartunk, definiáljunk pár dolgot, a magunk limitált eszközeivel: a pop zene nem attól pop, mert 18 éves thaiföldi lánykákra maszkírozott hererákos kis retvedékek dalolásznak benne fejhangon, meg próbálnak ánuszgyűrűjük megfeszítésével valamiféle hörgést kipréselni magukból (na jó, azért is), hanem azért, amit a neve jelent: pop - populáris - népszerű - nagy tömegeknek, futószalagon gyárott konzervzene. Alapvetőn még csak az a tétel sem igaz, hogy ami népszerű, az szar lenne. Ott van az egész stáb nagy kedvence, a Motörhead - ismert? Ismert. Dallamos? Dallamos. Jó? Jó. Pop? Nem mondanám. A vékony vonalat talán ott húzhatnánk meg, hogy "van mondanivalója". Persze nyilván, ha valami líraibb zenén nevelkedett, festett körmű, vasalt hajú tinédzser meghallaná a "Love me like a reptile" szövegét (amit amúgy sem értene, mert nem, hogy idegenül nem tud, de még a magyar helyesírással is igen-igen meggyűlik a baja, az ly és j közötti külünbségekről már nem is beszélve), egyből elkezdhetne úgy savazódni, mint ahogy mi tesszük azt most vele. Kettőnk között az a különbség, hogy nekünk van igazunk.
Mert igenis, a férfiember metált hallgat, abban dupla torzított gitár, és krumpligörgetős Lombardo féle lábdob van, valamint vastagbélből jövő hörgés és károgás. Ha megnézzük a már említett Claps for Caroline-t, Outline in Colort, vagy a nagy kedvencemet: Skip the Foreplay-t (ez a név igazán megér egy vastapsot), hiszen ott is van gitár, meg hörgés - ugyanakkor a kimaszíkrozott, kifestett fejükbe csak egy vérbeli pacifista nem állítana első kézből egy szívlapátot. Kit érdekel, hogy a legnagyobb problémád, hogy a rózsaszín topodhoz milyen tangát vegyél fel? Hitelesség, fail.
Vegyünk egy olyan alap zenekart, mint mondjuk a Sick of it All - az 1986-ban még zöld mackónadrágban, a CBGB színpadán ugráló Lou Koller bandája a mai napig megmondja a faszát, ha elvekről, barátságokról, családról van szó. Merem állítani, az olyan hibátlan lemezek hallgatása, mint a Scratch the Surface és a Built to Last egyértelműen hozzájárult és hozzájárul az egészséges összetartozás kineveléséhez egy fejlődő szervezetben. Mert nem arról van szó, hogy "hú bazzeg, fessük ki együtt a körmünket fiú létünkre", hanem arról, amit mondjuk a Hands Tied Eyes Closed is taglal - ha beszoptad a hosszú brét, akkor állj fel. Nem tör Kazincy-i magasságokba, de nem is erről kell, hogy szóljon a dolog. Hanem arról, hogyha valaki meghallgat egy lemezt, vagy lemegy egy ilyen koncertre, akkor az kapjon valamit (az ánuszba túrt bakancsokon és alkoholmérgezésen kívül). Amitől több lesz, és nem csak annyi volt, hogy "elmentem egy koncertre, megittam fél liter pálinkát húzóra, lezúztam a fejem, hazamentem, aztán nem emlékeztem semmire". Mert persze, ez is jó néha - de ez az egész nem erről szól.
Vehetnénk egy teljesen más műfajt is: a hirtelen, semmiből előtűnt, veszettül menő Dubsteppet - belassított, rotyogó basszusok, amire úgy vonaglanak az emberek, mintha csak a Holtak hajnala koreográfusát kérték volna fel a táncparkett megtervezésére. Oké, nem piszkálódunk - nekik jó, ám legyen. Mindössze arra szeretnék rávilágítani, hogy az emberek, akik egy ilyen és ehhez hasonló buliba mennek, azok mit kapnak tőle, a retek nagy másnaposságon kívül? Valamint hogy van az, hogy a már említett festett fejű, répanadrágos csírák, akik olyan meggyőzően tudnak beszélni, hogy a Bridge To Solace milyen fasza volt (persze a nevet csak hallották valahol, koncerten sosem voltak még) ugyanúgy feltűnnek ezeken a bulikon? Ahol menő részt venni, mert mindenki oda megy - igaz, hogy legalább jól magunkba lehet túrni mindent, amit elénk tesznek, meg bizonyára jókat is lehet beszélgetni arról, hogy Skrillex a múlt héten mikor vágta le a lábkörmét.
Belegondoltál már, hogy milyen zenei érték a meghatározó ma? Van-e olyan még, hogy zenei érték? Tudod, amikor meghallva egy számot lúdbőrös leszel, és azonnal rohansz egy kanna benzinért, hogy felgyújts egy árvaházat, a kifutkározó sebesülteket pedig napalmmal (metafóra: természetesen a Napalm Death-re gondolunk) szórd meg? Van, ami elgondolkodtat, ami formálja a személyiséged, vagy hozzáad valamit? Persze, kérdezhetnénk, hogy minek? Ez a feladata a zenének? Nem feltétlenül. De nem jobb így?